Måndagsbakning

För att tiden ska gå så fort som möjligt så passa jag på att baka. Men bröd i ugnen och ischoklad i kylen tittar jag på klockan och inser att faktiskt nästan hela dagen passerat.. Fort dessutom :)

Slänger med recepten på det jag åstakommit!

Ischoklad, med poklagriskross ca 50 st
200 gram mörk blockchoklad
100 gram kokosfett

Ca 50 ischokladformar
Några finkrossade polkagrisar

Smält chokladen och fettet i vattenbad (metallbunke nedsänkt i en kastrull med kokande vatten)
fyll formarna med den smälta chokladen och strö över polkakrosset över valfritt antal formar.

Låt stå i kylen några timmar och stelna.

Förvara gärna svalt.


Grövre bröd med havregryn, solrosfrön och keso

5 dl fiberhavregryn
6 dl mjöll
½ dl margarin
1 pkt jäst (50g)
2 msk brödsirap
2 tsk salt
3 dl vetemjöl
5 dl rågsikt
1 dl keso

Mjölk till pensling

Lägg havregrynen i en bunke.  Smält margarinet med mjölken till ca 40 grader. Häll blandningen över grynen, rör om och låt svälla i ca 15 min. Smula ner jästen, tillsätt brödsirap och salt. Rör om tills jästen löst sej. Tillsätt mjöl, rågsikt och keso. Arbeta ihop till en ganska lös deg. Strö över lite mjöl och låt jäsa under bakduk i 30 min.
Arbeta ihop degen i bunken. Klappa ut med mjölad hand i en lättsmord långpanna (ca 30x40 cm). Skåra med mjölad kniv och nagga med gaffel. Låt degen jäsa i ytterliggare 30 min under bakduk.
Pensla med mjölk. Grädda mitt i ugnen i 225 grader, i ca 15 min lr tills brödet ej är kletigt. (Hur länge brödet behöver gräddas beror mkt på vad man har för ugn)
Låt svalna på galler under bakduk. Bryt brödet i rutor när det kallnat.

Ät gärna med keso lr ost och marmeland.


Kommentarer
Postat av: Mikaela

Tack för godis tipset!:) puss

2009-12-15 @ 20:56:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback