Hej mina vänner och ni andra som jag inte ...

Hej mina vänner och ni andra som jag inte känner. Måste få reflektera lite med er och ber om era åsikter och erfarenheter kring kommande. Det här öda amning.. Det är inget jag hurrar för nu och hurrade heller inte för med Bastian. Bastian ammade jag helt i fyra månader och slutade helt efter 5. Som det är nu så flyter väl amningen på som den ska antar jag. Men jag trivs inte med att amma och fullkomligt hatar att slänga fram melonerna bland folk. Levis kräks alltid efter han ammat och det slutar ofta med klädbyte för oss båda. Han har dessutom väldiga problem med sin mage. Skitjobbigt! Lite pga detta, men mest utav nyfikenhet, valde vi att prova ge Levis flaska med ersättning. Ungen svepte 100ml i ett naffs 18.30 och har sovit problemfritt sedan dess. Inte en droppe har kommit ut heller. Detta får ju mej att fundera.. Sluta amma kanske? Ska självklart prova ersättning flera ggr innan vi bestämmer oss. Men vad tror/tycker ni? Amningen är ju bäst för barnen. Men om det inte går så bra? Känns lite som att jag skulle svika honom om jag slutade amma, samtidigt som jag skulle känna mej mer säker med en flaska i handen än en tutte i vädret.


Kommentarer
Postat av: Grannen

Pröva att amma först sedan flaskan, han kanske inte blir helt mätt så var det med Walter för mej. Ammade honom helt i 3 o delvis sedan en månad till! Om du inte känner dej bekväm så gör ju inte han det heller, tror allt blir lugnare för er med lite ersättning.

2011-03-08 @ 21:51:43
Postat av: Carro - mamma till Noel

Noel var aldrig något för att ammas, fick inge grepp, skrek osv.. kunde aldrig amma då det fanns folk i närheten, då jag fick panik då ungen vägrade greppa rätt, han kände min stress & skrek :b Jag pumpade därav ut mjölken & gav sedan honom i en flaska, bara för att "ungar ska ha bröstmjölk, annars dör dom, typ". Då han var ca 3månader hade jag helt slutat amma och han åt sig mätt och belåten på ersättning. Sjukt praktiskt och enkelt, sedan kunde vi hjälpas åt under nätterna. Ersättningen var fan min räddning från alla, bara den psykiska påfrestningen att vara villig att slänga fram brösten på en parkering efter vägen, i bilkön, mitt på torget osv fick mig fan ständigt sönder stressad. Nä, tacka vettja ersättningen & sjukt nyttig är den ju med, det var ju mer förr bröstmjölken var så viktig. Man ska må bra av att amma & gör man inte det, så mår inte barnet bra heller.. då passar ersättning bättre & man är fan en lika bra mamma för det.. om inte bättre, med mer energi & glädje :b

Postat av: Niklas Freidwall

Vidar var för hetsig som liten och därför kom aldrig mjölken igång. Så han är helt uppfödd på ersättning och välling. Han är fullt frisk och mår skitbra. Ammningshysterin är helt extrem, det finns inget som säger att vi i Sverige inte kan välja. Vi har rent vatten och bra miljö för barnen. Utöver detta så blir det ett mer jämlikt matande, där båda föräldrarna kan göra det där mysiga.

2011-03-08 @ 22:22:28
Postat av: Evelina

Nej gumman du ska sluta amma! Du sviker inte han du gör det som är bäst för er båda? Det är väl så en riktig mamma gör?:) gö det som känns bäst för dig, det var de jag ville säga :p jag hejjar på dig!!<3

2011-03-08 @ 22:35:33
URL: http://evelinapersson.blogg.se/
Postat av: Erika

Gör precis som du känner för! Ersättning är numera lika jäkla bra som melonmjölk och bonda kan man göra på massor av andra vis :).



Trivs du inte med amningen så känn ingen skam för att du slutar! Nackdelen med ersättning är ju att det kostar lite men det är skönt att få lite mer frihet ;). Emeline är ju flaskbarn och henne går det ju ingen nöd på ;)

2011-03-08 @ 23:14:17
URL: http://mylittlewords.se
Postat av: Pernilla - mamma till vackra Vilja

Hej! Jag hade också jätteproblem med amningen, visst funkade det emellanåt, men jag mådde dåligt över det men kämpade ändå på i två månader. Ena bröstet tog hon inte så det fick jag pumpa ur och bara det är jobbigt. Sen kom det alltid mjölk överallt och Vilja kräktes också hela tiden. Det gör hon visserligen fortfarande, men när jag slutade amma henne helt vid tre månader var det som att en sten släppte och jag mådde mycket bättre, vilket såklart blev bättre både för Vilja och Robin med. Jag kände mig värdelös som inte fixade amningen, men i längden tror jag att det är bättre att ge ersättning om mamman mår bättre. Det blev lite rörigt nu men jag hoppas att du förstår hur jag tänker! KRAM!!

2011-03-09 @ 08:04:06
URL: http://dearpernilla.blogg.se/
Postat av: Emma Viklund

Förstår dig precis!! Jag gillar heller inte att slänga fram tutten bland folk, så jag måste alltid planera en massa om vi ska i väg nånstans då jag gärna vill ha mysiga/bra ställen att amma på. Jag helammar fortfarande, men funderar varje dag på om det snart är dags att testa ge flaska med ersättning, speciellt eftersom han börjat äta var- och varannan timme, känns inte som han blir tillräckligt mätt på min mjölk längre.. Jag har såriga bröstvårtor som ömmar (gör ont rättare sagt)... Men är samtidigt glad över att det funkat så bra denna gång, med Viggo helammade jag inte alls så länge... Funderar på att ge flaska en gång mitt på dagen och en gång innan läggdags på kvällen... ååå, detta velande.. får se hur jag gör.

2011-03-09 @ 08:19:17
URL: http://emmashjartan.blogg.se/
Postat av: Maria Nilsson

Jag tycker du ska göra precis som du/ni känner för. Som någon skrev tidigare så är det en sjuk amningshysteri här i Sverige, men väldigt många barn är ju uppväxta bara på ersättning och dem är lika friska och glada som barn som ammats.

Jag ammade inte Alfred nå länge heller och kände mig aldrig trygg med att amma ute och bland folk.

Bara det blir ju en stress för sig.



Prova någon fler gång med ersättning och se hur hans mage och kropp reagerar på det. Vill du kan du ju kanske amma på morgonen eller något sånt, då är det ju ganska mysigt att ligga kvar i sängen och plus att han får i sig lite deluxmat ;P



Hoppas ni kommer fram till nån bra lösning!

2011-03-09 @ 08:35:14
URL: http://marian.devote.se
Postat av: Maria Nilsson

Jag tycker du ska göra precis som du/ni känner för. Som någon skrev tidigare så är det en sjuk amningshysteri här i Sverige, men väldigt många barn är ju uppväxta bara på ersättning och dem är lika friska och glada som barn som ammats.

Jag ammade inte Alfred nå länge heller och kände mig aldrig trygg med att amma ute och bland folk.

Bara det blir ju en stress för sig.



Prova någon fler gång med ersättning och se hur hans mage och kropp reagerar på det. Vill du kan du ju kanske amma på morgonen eller något sånt, då är det ju ganska mysigt att ligga kvar i sängen och plus att han får i sig lite deluxmat ;P



Hoppas ni kommer fram till nån bra lösning!

2011-03-09 @ 08:35:29
URL: http://marian.devote.se
Postat av: Emma (Cof´s tjej)

Jag hade problem att amma mina tjejer p.g.a. återkommande mjölkstockningar och att det var extremt jobbigt att amma 2 st då det tog fruktansvärt lång tid. Jag delammade dem i ca 6 månader. Mest 1 ggr på kvällen den senare tiden. En läkare på sjukhuset sa till oss att det inte är någon prestige att amma och det kändes skönt att höra för det är ju så det verkar vara bland mammor fortfarande.... Jag tycker att du ska göra det som känns bäst för dig/er.

2011-03-09 @ 11:52:31
URL: http://emmaselina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback