Vad är problemet? Man kör 5minmetoden ett ...

Vad är problemet? Man kör 5minmetoden ett tag för att få ungen att sluta äta 1-2 ggr per natt. Lyckas efter många om och men och ser nu fram emot att börja få sova hela nätter igen. En månad går och allt är frid och fröjd. Sen kommer en natt som denna. Bastian vaknar och är hysterisk. Somnar inte förns han fått sin kära välling. Vi hoppades på att detta bara var en utstickare. Men ack så fel vi hade. Tredje natten med gråt och välling nu. VAD ÄR FELET? Inget sjukt barn i övrigt. Men detta är andra ggn vi fått bakslag efter en stund av hela nätter. Man blir som lite trött


Kommentarer
Postat av: Anna

Kan vara en period i Bastians liv, en utvecklingsfas som gör att han sover otryggt utan vällingen. Det går över. Elis va ju likadan, och skulle käka på natten, men här är det bara att visa vem som bestämmer matschemat (det behöver inte bli så hemskt som det låter) och inte ge han vällingen. Barn dör inte av att gråta. Mamman och pappan får inte heller tappa fattningen och bli arga, håll er lugna och det kommer smitta av sig på Basse. Sedan får man ju dra en gräns hur mycket gråt, han ska ju inte behöva gråta sig till sömns. Kanske ni kan gå in till han när han vaknar och sätta er på golvet, utan att visa er så mycket. Prata lugnt med han, förklara att man inte kan äta på natten. Hur mycket äter han innan han somnar? Elis dricker 300 ml välling och det ska man ju klara sig på. Sitt där tills han somnat och visa att man inte behöver välling för att sova. Kan ju mycket väl vara tänder som spökar också.



Får ni inte räta på sömnproblemet tycker jag ändå ni ska vända er till bvc och säga "jag orkar inte mer nu, vad ska vi göra?". Det finns ju liksom ingen magi för att sömnen ska fungera, men får prova sig fram till vad som fungerar för just en själv.



Vi körde ju med 5-min-metoden tills jag insåg att det var långsamt självmord. Jag tror inte den fungerar. Barn som gråter vill ju något och barn som gråter i sängen kopplar sängen till något otryggt och oskönt. Jag lät inte Elis gråta längre stunder i sängen och det finns ju skillnad på gråt och gråt, man lär sig skillnaden mellan arg-gråt och lessen-gråt och är barnet arg är det ju bara argt, inte lessen, och då kan man låta det hållas.



Att sömnproblem mer är en regel än ett undantag när det gäller barn vet ju de flesta redan, men jag tror på att hålla ut för det blir ju bättre. Även om man får kämpa skiten ur sig ibland.



Har ni en nattlampa hos Basse? Kanske det är för mörkt och när han har en lättare sömn så kan han vakna och somnar inte om pga mörkret. Vi stänger även dörren till Elis rum när vi lagt han, vi hör han ju ut ändå OM han skulle vakna, för Elis sover bäst när det är tyst. Eller så kanske ni ska ha dörren på glänt för Basse vill ha lite ljud från er så han hör att ni är i närheten.



Jag hoppas att det löser sig för er innan bebisen kommer så ni slipper vara vaken med två på natten! Ta hand om er! Kram!

Postat av: Emma Viklund

Sv: Ja, jag antar det. Lär ha starka sammandragningar enda fram till BF ;p Drygt... Måste köpa en rispåse, nu när man börjat få starkare sammandragningar, får ju sån grym mensvärk i samband med förvärkarna :p Och på förlossningen tyckte jag det var så skönt med den varma rispåsen mot svanken/magen, så det måste jag köpa.. Finns såna överallt? Eller är det apoteket som gäller?



Hur äre med dig då? Hur har du mått på senaste?

2010-12-04 @ 11:13:59
URL: http://emmashjartan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback